Pielęgnacja stopy cukrzycowej

30 - 60 minut 70 zł daria@podologiagorzow.pl

Zespół stopy cukrzycowej jest jednym z powikłań dotyczącym zarówno pacjentów chorych na cukrzycę typu 1 jak i typu 2. Wyróżnia się trzy zespoły patologiczne stopy cukrzycowej.

Stopa cukrzycowa naczyniowa (niedokrwienna), która charakteryzuje się przewagą zmian w postaci utrudnionego ukrwienia w obrębie stopy, dotyczy ok. 10 – 25% przypadków. Zmiany spowodowane są miażdżycą zarostową naczyń obwodowych. Objawy: zimne stopy z sinawym zabarwieniem oraz brak wyczuwalnego tętna, martwica lub zgorzel. Odczuwalna bolesność podczas ruchu oraz bardzo nasilona bolesność w spoczynku. Czucie głębokie jest zachowane.

Stopa cukrzycowa neuropatyczna, przewaga zmian dotyczy uszkodzenia obwodowego lub/oraz autonomicznego układu nerwowego, dotyczy ok. 45 – 70 % przypadków. Objawy: ciepła stopa o różowym zabarwieniu, wyczuwalne tętno, upośledzenia czucia głębokiego, brak bolesności w ruchu oraz obecna niewielka bolesność w spoczynku.

Stopa cukrzycowa mieszana (neuropatyczno – niedokrwienna) charakteryzuje się równoczesnym zaburzeniem oraz degradacją nerwów i naczyń, dotyczy 10 – 30 % przypadków.

Pierwsze symptomy stopy cukrzycowej, to nasilający się w nocy ból wraz z kurczami mięśni zwłaszcza w cukrzycy niedokrwiennej. Pogorszenie ukrwienia w obrębie stopy oraz przewlekłe niedotlenienie powoduje uczucie mrowienia, cierpnięcia, pieczenia, drętwienia oraz kłucia w nodze. Czasami pojawiają się obrzęki, opuchlizna oraz zaczerwienienie. Zmiany zaczynają się zazwyczaj od palców, a następnie obejmują całą stopę. Skóra staje się chłodna oraz cienka, swędzi, łuszczy się oraz rogowacieje. Zaburzenia unerwienia stopy powodują osłabienie oraz zanik mięśni – stopa ulega deformacji, w wyniku czego powstają modzele oraz nagniotki w miejscach najsilniejszego obciążenia.

Pielęgnacja w gabinecie podologicznym:
Pielęgnacja stopy cukrzycowej polega na regularnym obcinaniu paznokci, kontrolowaniu ich prawidłowego wzrostu oraz nadawaniu odpowiedniego kształtu, usuwaniu nagniotków oraz modzeli, które powstają w wyniku nacisku. Wszelkie otarcia lub rany są opatrywane aby zapobiec zakażeniu oraz dalszym powikłaniom.

Cukrzyku pamiętaj: Kompleksowy program pielęgnacji stóp, który zawiera co najmniej 1 roczną wizytę u podologa, może zmniejszyć możliwość amputacji o 85 %.

Zasady prawidłowej pielęgnacji stopy cukrzycowej:
– Codzienne mycie stóp ciepłą wodą oraz dokładne osuszanie ręcznikiem przestrzeni międzypalcowych.
– Codzienne oglądanie stóp, sprawdzanie czy nie pojawiły się zadrapania / otarcia.
– Stopy zawsze powinny być w obuwiu, nie należy chodzić boso.
– Obuwie powinno być dostatecznie szerokie, o odpowiednim rozmiarze, wskazane aby buty były wiązane,
– Przed włożeniem stopy do obuwia należy sprawdzić czy wewnątrz buta nie ma ostrych przedmiotów, wystających szwów lub zagiętych wkładek.
– Stosowane skarpetki powinny być wykonane z naturalnych tworzyw. Nie mogą być zbyt obcisłe alby nie utrudniały krążenia krwi.
– Nie wolno lekceważyć nawet najmniejszych skaleczeń, ponieważ chorzy na cukrzycę mają większą skłonność do infekcji.
– W celu prawidłowego obcinania paznokci oraz usuwania nagniotków udaj się do specjalisty podologa.

Comments are closed.
Gabinet podologiczny - podologia Gorzów Wlkp. / Pielęgnacja stopy cukrzycowej

O MNIE

7 lat doświadczenia, wiedza poparta tytułem naukowym, nowoczesny sprzęt i doskonała precyzja. Postaw na specjalistyczną opiekę, indywidualne podejście i profesjonalną obsługę.

ul. Chrobrego 14/15, 66-400 Gorzów Wlkp.

daria@podologiagorzow.pl

www.podologiagorzow.pl